0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
گنج خیالی و داستان های دیگر
٪30

معرفی، خرید و دانلود کتاب صوتی گنج خیالی و داستان های دیگر

نویسنده:
جان چیور
درباره گنج خیالی و داستان های دیگر

جان چیور، برنده‌ی جایزه‌ی پولیتزر ۱۹۷۹ و از نویسندگان نسل دوم آمریکا

از جان چیور به عنوان یکی از مهم‌ترین نویسندگان داستان کوتاه معاصر نام برده می‌شود. چیور در ۲۷ می ۱۹۱۲ در ماساچوست به دنیا آمد. در نوجوانی پدرش را از دست داد و از همان ابتدا روی پای خودش ایستاد. او که از نویسندگان نسل دوم آمریکاست، می‌گوید:‌ «برای به دست آوردن لقمه‌ای نان مجبور شدم همه کار بکنم.» بحران اقتصادی دهه‌ی سی آمریکا پدرش را از پا درآورد. او در سال ۱۹۲۹ ورشکست شد و این ضربه چنان شدید بود که بیشتر از چند سال دوام نیاورد. به گفته‌ی خود جان چیور، پدرش از مال دنیا برای او کتابی از شکسپیر را به ارث گذاشت که جلد نداشت و همین‌طور دفترچه‌ای حاوی یک زندگینامه‌ی خودنوشت که آن هم ناقص بود. از چیور چهار رمان، یک رمان کوتاه، حدود صد و هشتاد داستان کوتاه، یک مجموعه‌ی چهار جلدی یادداشت‌های روزانه و کتابی حاوی نامه‌های او به یادگار ماند. مجموعه داستان‌هایش که شصت و یک داستان کوتاه را در بر می‌گرفت، در زمان حیات نویسنده منتشر شد و جایزه‌ی پولیتزر ۱۹۷۹ را نصیب او کرد.


جان چیور، راوی پایان‌هایی تلخ و غافلگیرکننده

کتاب «گنج خیالی و داستان‌های دیگر» زندگی طبقه‌ی متوسط جامعه‌ی آمریکا را در دو دهه‌ی سی و چهل به تصویر می‌کشد. خانواده‌های به ظاهر خوشبخت این قشر در دام روزمرگی و حوادث کوچک زندگی می‌افتند و شأن اجتماعی و خانوادگی خود را به خطر می‌اندازند. این کتاب شامل مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه با موضوع پرداختن به شرایط سخت و گاه سرشار از ناامیدی مردم آمریکا مخصوصاً حاشیه‌نشینان آن، در نیمه‌ی دوم قرن نوزدهم است. از جمله این داستان‌ها می‌توان به شوهر روستایی، گنج خیالی، آواز عاشقانه، دوران طلایی، رادیوی بزرگ، فصل طلاق، درمان، شناگر، ای شهر رویاهای برباد رفته، خداحافظ برادرم، تجدید دیدار، مصیبت‌های جین، فقط بگو کی بود، کرم سیب، و پنج و چهل و هشت اشاره کرد.


چرا جان چیور به «چخوف حومه‌ها» مشهور بود؟

جان چیور به سبک چخوف می‌نوشت. المور لئونارد، رمان‌نویس آمریکایی، چیور را به واسطه‌ی توانایی‌اش در بازآفرینی درام و اندوه زندگی‌های شخصیت‌هایش و افشای لایه‌های زیرین وقایع پیش پا افتاده «چخوف حومه‌ها» نامیده است. همچنین جان آپدایک، نویسنده و منتقد ادبی آمریکایی در ستایش این نویسنده گفته است: «اغلب جان چیور را نویسنده می‌نامند که از حومه‌نشینی می‌نوشت، اما بسیاری از نویسنده‌ها از حومه‌نشینی نوشته‌اند. فقط چیور قدرت آن را داشت که این منطقه را به مثابه‌ی کهن‌الگو خلق کند.» در حقیقت این دست نویسنده‌ها توانایی‌هایی در به تصویر کشیدن احساسات، هیجانات و مشکلا‌ت زندگی شخصیت‌های‌شان دارند تا لایه‌های زیرین وقایعی به ظاهر بی‌اهمیت و جزیی را شرح بدهند. همچنین در داستان‌های‌شان روی زندگی حومه‌نشین‌ها تمرکز دارند که اغلب داستان‌های چخوف هم همین ویژگی‌ها را دارد، یعنی وقایعی بی‌اهمیت که از مسائل دیگری نشأت گرفته‌اند. چیور به خوبی این مسائل را می‌شکافت و شخصیت‌هایش را برمبنای ارزش‌های اخلاقی سنتی قضاوت می‌کرد که به همین دلیل او را یک اخلاق‌گرا هم نامیده‌اند. درون‌مایه‌ی اغلب داستان‌های جان چیور، پوچی زندگی احساسی و معنوی در قشر طبقه‌ی متوسط حومه‌نشین است. او از حماقت‌‌های شخصیت داستان‌هایش در زندگی خانوادگی می‌گوید که چطور اسیر روزمرگی هستند.


کتاب صوتی «گنج خیالی»

نشر صوتی آوانامه با همکاری «نشر آموت» کتاب صوتی «گنج خیالی» اثر «جان چیور» را با ترجمه‌ی «آذر عالی‌پور» تهیه و تولید کرده است. در این کتاب، «مهدی صفری»، «مریم پاک‌ذات» و «ایمان رییسی» گویندگی کرده‌اند.

شناسنامه

فرمت محتوا
mp۳
حجم
657.۱۵ کیلوبایت
مدت زمان
۱۱:۴۰:۳۷
نویسندهجان چیور
مترجم آذر عالی پور
راویمریم پاک‌ذات
راوی دوممهدی صفری
راوی سومایمان رئیسی
ناشرآوانامه
زبان
فارسی
تاریخ انتشار
۱۴۰۳/۰۲/۱۰
قیمت ارزی
4 دلار
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
mp۳
۶۵۷.۱۵ کیلوبایت
۱۱:۴۰:۳۷

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
5
از 5
براساس رأی 1 مخاطب
5
ستاره
100 ٪
4
ستاره
0 ٪
3
ستاره
0 ٪
2
ستاره
0 ٪
1
ستاره
0 ٪
1 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
5
گیرا 🧲

عجب ذهن و قلمی داره جان چیور! پیشنهاد می‌کنم لااقل این چندتا داستانش رو بشنوید یا بخونید: رادیوی بزرگ، شناگر، خداحافظ برادرم، پنج و چهل و هشت .

5
(3)
92,000
٪30
64,400
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
گنج خیالی و داستان های دیگر
٪30
گنج خیالی و داستان های دیگر
جان چیور
آوانامه
5
(3)
92,000
٪30
64,400
تومان