0
امکان مطالعه در اپلیکیشن فیدیبو
دانلود
شرلی

معرفی، خرید و دانلود کتاب شرلی

ناشر:
نشر نی
درباره شرلی

نقد و بررسی کتاب شرلی

رمان شرلی اثر شارلوت برونته، که در سال 1849 منتشر شد، داستانی پیچیده و جذاب از عشق، استقلال و قدرت زنانه در پس‌زمینه یورکشایر خشن و بادگیر قرن نوزدهم را روایت می‌کند. صنعتگری به نام رابرت مور، دستگاه‌هایی مکانیکی را به کارخانه‌ی خود می‌آورد و باعث بیکار شدن برخی از کارگران خود و به وجود آمدن نارضایتی در میان آن‌ها می‌شود. رابرت به منظور حل و فصل مشکلات مالی خود، به ازدواج با دختری ثروتمند و مستقل به نام شرلی کیلدار فکر می‌کند. رابرت اما دل در گروِ دخترعموی خود، کارولین دارد که خسته و ناامید، بدون هیچ چشم اندازی از آینده‌ای بهتر، در خانه‌ی آن‌ها زندگی می‌کند. شرلی از طرف دیگر، شیفته‌ی برادر رابرت است؛ کسی که به نظر نمی‌رسد مورد تأیید خانواده شرلی قرار بگیرد. داستان این رمان که دوره جنگ‌های ناپلئون و سلطه مشکلات اقتصادی می‌گذرد، تصویری واقع گرایانه و در عین حال پراحساس از کشمکش میان طبقه‌های اجتماعی، جنسیت‌ها و نسل‌ها است. این رمان که به عنوان یکی از برجسته‌ترین رمان‌های دوران ویکتوریا شناخته می‌شود، فراتر از یک داستان عاشقانه ساده، به بررسی مسائل اجتماعی و سیاسی مهمی مانند نقش زنان در جامعه، طبقات اجتماعی و قدرت خانواده می‌پردازد. شرلی همچنین به عنوان یکی از آثار پیشگام در زمینه رمان فمینیستی شناخته می‌شود. شارلوت برونته در این رمان، تصویری قوی و مستقل از زن را به تصویر می‌کشد که در جستجوی هویت و جایگاه خود در جامعه است. اگر شما هم به خواندن داستان و رمان خارجی علاقه دارید حتما به دسته‌بندی داستان و رمان خارجی فیدیبو سر بزنید.


شارلوت برونته، بانوی ادبیات ویکتوریا

شارلوت برونته (۱۸۱۶-۱۸۵۵) رمان‌نویس، شاعر و نویسنده‌ای انگلیسی بود که به عنوان یکی از برجسته‌ترین چهره‌های ادبی دوران ویکتوریا شناخته می‌شود. او در روستایی واقع در شمال انگلستان زندگی می‌کرد. پدرش کشیش و اهل ایرلند بود و مادرشان اهل کورنوال. شارلوت در کودکی مادرش را از دست داد و به همراه ۲ خواهرش «امیلی» و «آن» و نیز برادرشان زندگی می‌کرد. آن‌ها ارتباط بسیار زیادی با دنیای بیرون از کلیسا و مدرسه نداشتند؛ به‌همین‌دلیل در اوقات بیکاری، به ساختن قصه‌هایی عجیب‌وغریب درمورد مردم بیرون می‌پرداختند. هر ۲ خواهرِ شارلوت یعنی «امیلی برونته» و «آن برونته» نیز مانند او نویسنده شدند. شارلوت ابتدا رمان «جین ایر» را که برخی معتقدند، متأثر از تجربیات خودش است، با نام مستعار منتشر کرد. این کتاب بسیار موردتوجه عموم قرار گرفت. زمانی که مردم متوجه شدند نویسندهٔ این کتاب یک زن است، بسیار تعجب کردند. از میان آثار دیگر شارلوت برونته می‌توان به رمان‌های «ویلت»، «شرلی» و «پروفسور» اشاره کرد. شارلوت برونته در سال ۱۸۵۵ درگذشت.

جهت مشاهده سایر آثار شارلوت برونته  کلیک کنید.


چرا کتاب شرلی را بخوانیم

رمان شرلی داستانی پیچیده و جذاب را روایت می‌کند. این رمان خواننده را به سفری در یورکشایر قرن نوزدهم می‌برد و با شخصیت‌های به یاد ماندنی و موقعیت‌های دراماتیک، او را مجذوب خود می‌کند. شرلی رمانی غنی از نظر مضامین مختلف است. در این رمان، برونته به طور ماهرانه مسائلی مانند نقش زنان در جامعه، طبقات اجتماعی، قدرت خانواده، عشق و از خودگذشتگی را مورد بررسی قرار می‌دهد. یکی از مضامین اصلی رمان، استقلال و قدرت زنانه است. شرلی به عنوان شخصیت محوری داستان، زنی است که از قید و بندهای سنتی جامعه رها شده و مصمم است زندگی خود را طبق میل خود شکل دهد. شرلی به بررسی مسائلی مهم مانند نقش زنان در جامعه، طبقات اجتماعی، قدرت خانواده و عشق می‌پردازد. برونته در این رمان، تصویری قوی و مستقل از زن را به تصویر می‌کشد که در جستجوی هویت و جایگاه خود در جامعه است. شرلی تاثیری ماندگار بر ادبیات و فرهنگ عامه گذاشته است. این رمان به زبان‌های مختلف ترجمه شده و بارها مورد اقتباس فیلم و سریال تلویزیونی قرار گرفته است. بر اساس این کتاب، فیلمی در سال 1922 و سریالی در سال 2014 ساخته شده است. شرلی همچنان به عنوان یکی از محبوب‌ترین رمان‌های شارلوت برونته شناخته می‌شود و خوانندگان در سراسر جهان از داستان جذاب و شخصیت‌های به یاد ماندنی آن لذت می‌برند.


در بخشی از کتاب شرلی می‌خوانیم

در سال هاى اخیر، شمال انگلستان پر شده از دستیار کشیش. بخصوص در ارتفاعات، تعداد این دستیارها بسیار زیاد است. هر ناحیه اى یک یا چند دستیار کشیش دارد که جوان اند و پرجنب وجوش، و لابد به انواع کار خیر مشغول. اما قرار نیست از سال هاى اخیر سخن بگوییم، بلکه مى خواهیم برگردیم به سال هاى آغاز قرن نوزدهم، یعنى سال هاى قدیم. سال هاى اخیر غبارآلودند، آفتاب خورده، داغ و کم آب. از این ظهر داغ مى گریزیم، مى آرمیم تا فراموشش کنیم، نیمروز را به غنودن مى گذرانیم، و رؤیاى سپیده دم را مى بینیم.

اى خواننده، اگر از این مقدمه نتیجه گرفته اى که چیزى شبیه رمانس دارد برایت آماده مى شود، بدان که سخت در اشتباهى. توقع احساسات و شعر و خیال دارى؟ منتظر شور و حال و هیجان و ملودرام هستى؟ انتظاراتت را کم کن. سطح توقعاتت را پایین بیاور. چیزى واقعى و سرد و سفت وسخت در مقابل توست، چیزى غیررمانتیک، مانند صبح روز اول هفته، که همه کسانى که کار دارند با علم به این موضوع از خواب بیدار مى شوند که باید برخیزند و خودشان را به سرِ کارشان برسانند. البته به یقین نمى شود گفت که هیچ طعم هیجان را نخواهى چشید، شاید در اواسط یا اواخر آن چنین طعمى را بچشى، اما قرار است اولین ظرفى که روى سفره گذاشته مى شود همان باشد که کاتولیک ها (بله، حتى آنگلوکاتولیک ها در جمعه نیک از هفته مقدس احتمالاً میل مى کنند، یعنى عدس سرد و سرکه بى روغن، و نان فطیر و «سبزى هاى تلخ»و بدون بره بریان. بله، گفتم که در سال هاى اخیر، شمال انگلستان پر شده از دستیار کشیش. اما در سال هزار و هشتصد و یازده یا دوازده هنوز چنین موجى راه نیفتاده بود. آن زمان تعداد این دستیارها خیلى کم بود. نه «انجمن کمک به کشیشان» تأسیس شده بود، نه «انجمن حمایت از استخدام دستیارها»، که به داد کشیشان و متولیان سالخورده و ازپاافتاده برسد و وجوهاتى در اختیارشان بگذارد تا بتوانند همکارهاى جوان و قبراقى را از آکسفرد یا کیمبریج به خدمت بگیرند. جانشینان امروزى رسولان و حواریون، شاگردان دکتر پیوزى و سرسپردگان «شوراى تبلیغ»، آن زمان لاى قنداق و توى گهواره بودند، یا در لگن دست شویى غسل تعمید مى دیدند تا روح شان پاک شود. به هر کدام شان که نگاه مى کردید نمى توانستید حدس بزنید که آن سربند بچگانه با لبه هاى تورى نقش دار دور پیشانى کسى بسته شده که جانشین مقدّر و حتى مقدّس پولس و پطرس و یوحنا به حساب مى آید.


پیشنهادهایی برای دوستداران کتاب شرلی

اگر شما هم به خواندن رمان و داستان‌های خارجی علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم حتما کتاب‌های زیر را که در فیدیبو در دسترس هستند، مطالعه کنید.

گیرنده شناخته نشد نویسنده کاترین کرسمن تیلور انتشارات ماهی

خورشید همچنان می دمد نویسنده ارنست همینگوی انتشارات نگاه

گوساله و دونده ی دو استقامت نویسنده مو یان انتشارات نگاه





دسته‌ها:

شناسنامه

فرمت محتوا
epub
حجم
5.۵۷ مگابایت
تعداد صفحات
847 صفحه
زمان تقریبی مطالعه
۲۸:۱۴:۰۰
نویسندهشارلوت برونته
مترجمرضا رضایی
ناشرنشر نی
زبان
فارسی
عنوان انگلیسی
Shirly
تاریخ انتشار
۱۳۹۵/۰۱/۲۹
قیمت ارزی
6 دلار
قیمت چاپی
260,000 تومان
مطالعه و دانلود فایل
فقط در فیدیبو
epub
۵.۵۷ مگابایت
۸۴۷ صفحه

نقد و امتیاز من

بقیه را از نظرت باخبر کن:
دیگران نقد کردند
4.1
از 5
براساس رأی 155 مخاطب
خوش‌خوان 🪶 (1)
حال‌خوب‌کن ✨ (1)
5
ستاره
57 ٪
4
ستاره
18 ٪
3
ستاره
14 ٪
2
ستاره
2 ٪
1
ستاره
7 ٪
42 نفر این اثر را نقد کرده‌اند.
4

کتاب قشنگی بود از شارلوت برونته.من از خواهران برونته مستاجر عمارت وایلدفل هال و شرلی خوندم. اینو باید بگم که مستاجر خیلی بهتر بود. شرلی هم قشنگ بود ولی آخرش رو بد تموم میکنه. من انتظار داشتم شرلی که قهرمان داستانه به کارولین بفهمونه که همچی عشق نیست و کاری کنه از فکر کردن به ازدواج دست برداره ولی در کمال تعجب خودش رفت با لویی مور ازدواج کرد و نویسنده ای کاش میگفت که چی تو لویی مور دیده بود که تن به این ازدواج داد با اینکه کلی خواستگار خوب رو رد کرده بود و این واسه من جای سواله. انتظار بیشتری از شرلی به عنوان قهرمان داستان داشتم. دوم اینکه سرنوشت جسی و رز(دختر های آقای یورک)در انتهای داستان مشخص نشد و نفهمیدیم چرا مهاجرت کردن و چرا یکیشون مرد. شارلوت برونته در اواسط داستان یه گریزی به این موضوع میزنه و خواننده دنبال اینه که در آخر داستان بیشتر توضیح بده ولی خبری نیست. در کل خوب بود و پیشنهاد میکنم بخونین اگه به ادبیات کلاسیک علاقه دارین. ممنون...

5

دمتون گرم فکر نمیکردم کتاب چهل و هشت تومنی رو رایگان کنید . ممنون

5

من این کتابو تقریبا بیست سال پیش خوندم و با اینکه اون موقع اول جوونی بودم اما بنظرم کتاب خیلی جالبی اومد. به این امید دوباره اینجا دانلودش کردم اما نمیدونم بخاطر عوض شدن روحیه م بود یا ترجمه به شدت بد این نسخه با زجر و بدبختی تونستم تمومش کنم. واقعا اصلا توصیه ش نمیکنم. ماجرای عاشقانه بدون کشش داره و ماجرای تاریخیش رو تو کمتر از پنج صفحه نویسنده میتونست منتقل کنه. کشش و وقایع داستان در حد یه رمان نهصد صفحه ای نبود و میشد نهایتا تو صد صفحه تمومش کرد. توضیحات خسته کننده راحع به کم اهمیت ترین و فرعی ترین شخصیت های داستان، مکان ها، شرایط،... اصطلاحات بیخود و دور از ذهنی زیادی که توش بکار رفته بود.... کلا به هیچ وجه توصیه ش نمیکنم.

5

به نظر من داستان جذابی هست ولی نویسنده پرگویی میکنه خیلی جاها و از خط اصلی داستان فاصله میگیره یه موضوع دیگه با اینکه این ترجمه از کتاب به طور کلی خیلی روان و پر کشش بود ولی ایرادات جزیی هم داشت مثل این یک مورد که رابرت پسر دایی کارولین ترجمه شده بود ولی مادر کارولین که عمه اون میبود رو نمیشناخت چون اصلا عمه اش نبود که جای سوال باقی می گذاشت در ترجمه های انگلیسی باید به قرابتهای فامیلی بیشتر دقت نظر داشت و ترجمه درست تری رو ارائه کرد که ذهن خواننده رو مشغول چیزی تحمیل شده نکنه

5

اشکام خشکید انقدر که من برای شخصیت کارولین گریه کردم، رمان خوبیه البته اولاش ادمو جذب نمیکنه ولی اگه صبوری به خرج بدین ادامه خوب میشه ولی به پای جین ایر نمیرسه من عاشق جین ایرم

1

اصلا خوشم نیومد.نمی فهمم چرا انقدر همه ازش تعریف کردن. یه کتاب مثلا عاشقانه که هیچچچچچچ هیجانی توش نیست. انقدرم نویسنده از در و دیوار حرف زده و شخصیت های اضافی آورده تو داستان که حوصله آدم سر میره. نه چیزی از این کتاب میشه یاد گرفت نه احساسات آدم رو بر می انگیزه. حیف وقتی که گذاشتم واقعا

5

هنوز کتاب رو کامل نخواندم. ولی بعد از خواندن نسخه نمونه باید بگم که به نظرم ترجمه این کتاب فوق العاده هست. چون من نسخه انگلیسی این کتاب رو خواندم و حین خواندن همیشه فکر می کردم که ترجمه این کتاب چقدر می تونه سخت باشه. باید از مترجم کتاب و همینطور نشر نی تشکر کرد.

3

یه رمان کلاسیسم، سه تدبر خیال در قالب داستانی واقعی سه خواهر

5

بهترین کتابیه که تا به حال فیدیبو گذاشته و من چندین بار خوندمش و هر دفعه از دفعه ی قبل بیشتر لذت بردم خدا قوت فیدیبو

5

من رمان جین ایر این نویسنده رو خوندم عالی بود.حتما این کتاب رو هم میخونم.ممنون از همه ی آدمای مهربونی که پشت فیدیبو هستن و همچین طرح فوق العاده ای رو گذاشتن.براتون بهترین ارزوها رو دارم مهربونا:)

نمایش 32 نقد دیگر
4.1
(155)
حال‌خوب‌کن ✨ (1)
296,000
تومان
%30
تخفیف با کد «HIFIDIBO» در اولین خریدتان از فیدیبو

گذاشتن این عنوان در...

قفسه‌های من
نشان‌شده‌ها
مطالعه‌شده‌ها
شرلی
شرلی
شارلوت برونته
نشر نی
4.1
(155)
حال‌خوب‌کن ✨ (1)
296,000
تومان